فیلم‌هایی که احتمالا نمی‌دانستید براساس کتاب ساخته شده‌اند2

قلعه متحرک هاول هجدهمین انیمیشن سینمایی بلند هایائو میازاکی معروف است که از جمله پرفروش‌ترین فیلم‌ها برای صنعت سینمای ژاپن با بیش از 235 میلیون دلار فروش در سال 2004 محسوب می‌شود که همان سال نامزد بهترین انیمیشن سال جایزه اسکار هم شد. این انیمیشن درباره جادوگری است که در یک قلعه متحرک زندگی می‌کند و در خانه‌اش هر بار به روی یک دنیا باز می‌شود. در عین حال داستان دختری کلاه‌دوز نیز هست که با یک نفرین طی یک شب پیرزنی پیر و فرتوت شده است.

«دایانا واین جونز» نویسنده بریتانیایی این کتاب است که آن را با همین نام در یک سه‌گانه به تحریر درآورده و برای نخستین بار در سال 1986 به انتشار رسانده. جونز در همان سال انتشار کتاب جایزه کتاب سال بوستون را دریافت کرد و بیست سال بعد هم جایزه بین‌المللی کتاب فینیکس را برای نوشتن این مجموعه کتاب گرفت.

هایائو میازاکی که خود فیلم‌نامه انیمیشن را نوشت، تغییرات زیادی در داستان ایجاد کرد و در نهایت نسخه ساخته شده به لحاظ داستانی شباهت زیادی به کتاب اصلی ندارد و تنها شخصیت‌ها همان هستند که در کتاب نوشته شده بود. نویسنده کتاب اصلی نیز در روند تولید و ساخت انیمیشن حضور نداشت و تنها در چند ملاقات مختصر با میازاکی دیدار داشت. با این همه از نتیجه انیمیشن خوشنود بود و آن را یک شاهکار دانست.